Махиня Світлана Іванівна

 Вчитель початкових класів,

Української ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

 Старший вчитель

 

Тема: Поділ слів залежно від вживання. Казка « Де живуть слова»

Мета: Познайомити учнів з частинами мови через лінгвістичну казку; розвивати мовлення, вміння працювати в групах, парах.

Обладнання: слайди, картки

Урок рефлексії

Форми роботи: Фронтальна, індивідуальна, групова

Зміст уроку

                                                                                 I.            Самовизначення щодо навчальної діяльності.

Посміхаюсь сонечку, здраствуй, золоте,

Посміхаюсь квіточці, хай вона росте,

Посміхаюсь дощику, лийся, мов з відра.

Гостям посміхаюсь я, зичу їм добра.

Девіз уроку:

Стали Рівно, підтягнулись

Всі до мене посміхнулись

На урок старання не забудьте взяти.

Сіли всі рівненько. Будем працювати.

                                           II.            Актуалізація знань і фіксація утруднень у власній діяльності.

Велична, щедра і прекрасна мова.

Прозора й чиста , як гірська вода.

Це України мова барвінкова.

Така багата й вічно молода!

–         Для чого ми вивчаємо мову?

Самостійна робота на картках.

–         Перевірте свої знання. Візьміть картку, вставте пропущені букви.

–         Поясніть орфограму, обґрунтувавши правилом .( На екрані завдання)

–         Де вперше ви познайомились із правилом?( У Лісовій школі. Із казок Лісової школи )

–         Так , молодці, кожне правило вчили учні Лісової школи і ви разом з ними .

–         Це не просто казки, це мовні казки, лінгвістичні (назви на дошці)

–         І зараз я запрошую вас до лісової школи. Відгадайте, з якої казки ці учні.

( Учні інсценізують фрагменти казок. Клас називає казку.)

                                                                                                                            III.            Локалізація утруднень

Виконайте завдання сонечка.( Малюнок сонечка. На його промінчиках слова)

Прочитайте слова: сонечко, веселе світить, на, небо. Допоможіть словам, складіть речення . Молодці, але виявляється, слова виконали свою роботу, стомилися і дуже хочуть відпочити. Вони розселяються по будиночках  .У кожному будинку відпочивають схожі між собою слова.

– Як би ви розселили дані слова?(слова групуються так, як сказали учні)

                                                                                                             IV.            Побудова проекту утруднень.

–         Кому важко було виконати це завдання?

–         Що ми повинні навчитися сьогодні на уроці?

                                                                                                       V.            Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні ви навчитеся поділяти слова в залежності від їх вживання.

                                                                                                                          VI.               Засвоєння нових знань

І я запрошую вас знову до Лісової школи. Послухайте лінгвістичну казку

« Де живуть слова».

(Вчитель розповідає казку. Розповідь супроводжується слайдами)

                                                                           VII.            Первинна  перевірка розуміння вивченого .

–         Кому сподобалася казка? У нас теж є казкове дерево. Давайте попробуємо відгадати назву будиночків

(На дошці відкриваються будиночки. Назви закриті)

–         Що спільного мають ці слова?

–          першому будинку живуть слова, які дають назви предметам Відповідають на запитання Хто? Що? Іменники .

–         У другому будиночку –  слова  називають ознаки предметів. Відповідають на запитання…..

–         У третьому будиночку слова називають дію предметів. Відповідають на запитання….

У четвертому живуть маленькі слова. Вони допомагають усім іншим, прислужують. Відповідають на запитання ..( якщо учні запам’ятали  казку , вони заперечують)

                                                                                                               VIII.            Закріплення нових знань.

  1. Фронтальна робота . Виконайте завдання Зайчика.  Поселіть слова у будиночки,  скориставшись алгоритмом( читають хором)

На яке питання відповідає.

Що означає

Якою є частиною мови

(Слова: бджілка, бігають, поле, прокинулась, на, працелюбна, під , біля)

  1. Робота в групах.

Дуже любить Їжачок роботу в групах . Виконайте завдання .

Кожна група отримує  листочок із словами. Чіпляють листок у відповідний будинок, обґрунтувавши відповідь алгоритмом

-сова, бджола, Оля

– веселий, зелена, жовте

-працює, іде, сплять

-у, на, під,

-день ніч, дощ

– біля, над, через

Фізхвилинка

Сонечко прокинулось, потягнулось,

В різні боки повернулось

Потім весело всміхнулось

Кругом себе обернулось

Стали квіти оживати

Пташки весело співати

Діти стали танцювати

Любе сонечко вітати

  1. Робота в парах

–                 Поясніть, будь ласка, яке завдання мудрої Сови потрібно виконати

( Малюнок Сови з указкою)Нам потрібно сформулювати  правило. На листочках, працюючи в парі, запишіть: 1-й ряд, які слова ми називаємо іменниками , 2-й –прикметниками, 3-й – дієсловами, 4-й – прийменниками

( кілька пар зачитують)

–                 Робота з підручником с. 38 Відкрийте підручники, прочитайте своє правило .Хто задоволений своєю роботою?

  1. 4.     Самостійна робота.

Візьміть листочок із казковими будиночками. Прочитайте слова під будиночками( дерево, білий, школа, співати, хороша, іде, через)Стомилися ці слова після роботи, розселіть їх. Уважно слухайте мої вказівки.

-візьміть олівчик жовтого кольору і підкресліть, які слова живуть у першому будинку(іменники) перевірте за зразком. У кого так?

– зелений олівець- прикметники

– червоний – дієслова

– синій- прийменники

Молодці, чого ми навчилися на уроці ? Давайте тепер перевіримо чи правильно ми  розселили слова на початку уроку. Сонечко, небо_ це….,

Світить –це…Веселе….., На….

                                                                                               IX.            Інформація про домашнє завдання .

Вдома розфарбуйте дерево із чарівними будиночками. А слова ,які прикріплені до листочка, розселити по будиночках.

                                                                                                                                                           X.            Рефлексія.

На зворотній стороні казкового дерева сонечко. Намалюйте йому посмішку в залежності від вашого настрою.