Дистанційне навчання в 1-му класі було не простим, але воно продовжувалося, змінюючи свій формат. У тому числі й довелося вносити зміни у проведення різних типів уроків в онлайні. Вивчення інтегрованого курсу навколишній світ (авт. Тамара Пушкарьова) не стало виключенням. Творчі завдання у ньому спонукають вчителя, учнів до творчого проведення підсумкових уроків, поєднуючи їх з існуючими святами. Дитяча активність, зацікавленість, переконаність вчителя у їх важливості для формування правильного відношення до оточуючого світу – є мотивуючими у цьому. Тому підготовка до проведення Всесвітнього дня Землі не стало виключенням.
Велику роль у цьому відіграла інформація з уроків читання за темою «Світ, у якому ми живемо», яку учні отримали ще раніше. Тому вже на уроках з навколишнього світу ця тема продовжилася поглибленим вивченням матеріалу світу за темою «Сонце, повітря, і ґрунт, і вода разом дарують планеті життя». На цих уроках учні розповідали прочитані твори, вчили вірші, проводили спостереження за природою, малювали на уроках мистецтва та інформатики нашу планету і природу, а на уроках мистецтва вивчали пісні. Електронний підручник з Навколишнього світу для 1-го класу, допомагав як на уроках читання, так і на уроках з навколишнього світу. Інформація, виконання завдань у ньому сприяли розширенню знань, виробленню відповідних умінь. Тому учні вже усвідомлено підійшли до відзначення Міжнародного дня Землі 23 квітня та були вже готові висловлювати свої думки з вивченої теми, представляти результати своїх досліджень з природи, звітуватися про вивчений матеріал. Вони цей день уже чекали.
Для широкого висвітлення питання Землі, як планети, та представлення творчості усіх учнів, було обрано тип уроку — урок-свято. Не дивлячись на складності дистанційного навчання у 1-му класі, урок-свято «День народження Землі» в 1-А класі Академічного ліцею № 1 Української міської ради було проведено як інтегрованим.
На уроці учні почергово виконували пісню на слова і музику А. Бужанської «Кольорова планета» та учениця представила однокласникам пісню з електронного підручника О. Шевченка «Кольори веселки».
Цікавим у підручнику Навколишній світ (авт. Тамара Пушкарьова) представлено завдання «Пограємо у театр»: «Підготуйте невеличку вистав для однокласників». Учні 1-А класу з творчістю підійшли до його виконання: підготували з батьками костюми, батьки записали дітей на відео, яке й демонструвалося на уроці.
Також творчо підійшли учня до розповіді про планету, океани, живу природу: вони також готували костюми, записали відео серед природи (біля річки, дерева, навіть на фоні фото-обоїв з музичним супроводом). Звичайно, у всьому відчувалась співпраця дітей з батьками
У цей особливий день учні також представили свої спостереження за природою, проведені досліди, запропоновані у підручнику. Творчість дітей представлялася через презентацію з їх коментуванням.
Змістовний матеріал підручника з Навколишнього світу спонукав учнів до творчості: намалювати малюнок планети, а на уроці прокоментувати, завершуючи речення: «Я люблю планету Земля…..».
Проводячи висновок про особливість Міжнародного дня Землі, у класі з’явилася ідея посадити дерево або кущ та посіяти квіти на території школи. А вже у другій половині дня було приємно дізнатися, що у цей день після уроків діти з батьками робили корисні справи для природи, а хтось і виготовив подарунок Землі.
Кальчук Марія Іванівна – вчитель початкових класів Академічного ліцею № 1, місто Українка.








Підсумковий урок у роботі над проєктом «Збережемо Планету», присвячений до Всесвітнього дня Землі.
Ведуча.
- Сьогодні всі люди відзначають Всесвітній день Землі. Давайте ще раз згадаємо, що ж ми дізналися про світ, у якому ми живемо.
Учениця
Голубе безхмарне небо, жовте сонце на світанку,
Хвилі моря бірюзові, біла піна, мов сметанка,
Зелень парків, цвіт садів, квітів кольори яскраві –
Це Земля моя, мій дім в ніжній райдужній оправі.
(Учні співають пісню «Кольорова планета»)
Учень
Планети великі, планети малі
Пливуть своїм курсом, немов кораблі.
Чотири великих, чотири малих,
Родина гігантів, родина земних.
Учень
Земля наче казка, замріяне диво
Круг Сонця у космосі безмежнім летить!
Учень
Земля моя блакитна
Під крилом у Сонця квітне!
Сонце донечку голубить,
Сонце Землю дуже любить.
(Слово надається Сонцю, Землі, Повітрю, Воді, Людині)
Сонце
Я – Сонце! Я освітлюю і грію,
Я в Сонячній системі – головне.
Даю життя, а людям ще й надію.
Всі люблять і чекають всі мене!
Земля
А я – Земля! Я для землян – колиска.
Несу усіх в космічне майбуття.
І хоч планет круг Сонця ціла низка,
Та я одна, що всім дала життя!
Повітря
Я – чарівник, Повітря! Як без мене?
Я є в усьому і живу для всіх!
Людина, звір і листячко зелене…
Хто без повітря обійтися б зміг?
Вода
А я – вода! Таке велике диво!
І в цьому світі також головне!
Бо ж без водички жити неможливо…
Тому цінуйте й бережіть мене.
Любов
А я – Любов! Всіх почуттів перлина!
Без мене не прожити на Землі.
Любов святу несе в собі Людина.
І люблять всі: великі і малі!
(Учні тримають в руках глобус) Земля – це планета, на якій ми живемо. А яка ж вона?
(Розповідь про Океани)
Учень
Що таке материки?
Це стирчать Земні боки!
Це великі суходоли
Круг яких гуляє море
Та вирують океани.
Це Земля приймає ванни!
У планети шість боків,
Шість боків-материків!
Учень
Ось Євразія велична.
Там Америка Північна
І Америка Південна.
Тут Австралія зелена.
Є ще Африка спекотна
Й Антарктида захолодна.
(Розповідь про природу, рослинний світ)
Учень. Світ навколо нас – крихітне дитя,
В крапельках роси дихає життя.
Тануть голоси в ранішній імлі,
В кожному із нас є любов Землі.
Учень. Теплі вранішні роси заплітаю у коси,
Ніжний вітер сміється, як веселе маля.
Я живу, наче в казці – у любові і ласці,
Під сузір’ям щасливим на планеті Земля.
Учениця. Струни золоті веселкових днів,
Розбудили світ від зимових снів.
Вмиються дощем втомлені поля,
Все це моя Земля!
(Пісня «Кольори веселки»)
Учень
Щоб веселка завжди посміхалась,
Щоб сонце світило в горі,
Планету збережімо для нащадків,
Від біди врятуймо її!
Учень
Зелена планета Земля
У сяйві блакитнім пливе,
Куди, нам же знать відкіля,
Космічний закон її зве.
Учениця
У сяйві блакитнім Земля,
Найкраща планета для нас,
Тут наші ліси і поля,
І гори, і моря.
Учениця
Блакитні простори, зелені ліси —
Ніде не знайдеш ти такої краси.
У космосі є ще багато планет,
Немає лишень життя там прикмет.
Ти наша домівка, планета Земля,
Ти гарна і зблизька, красива здаля.
Дивуються інші планети всі щиро:
«Яка ж ти, сестричко, блакитно-вродлива!»
Ведуча.
- А зараз дерева хочуть звернутися до нас.
(Учні представляють дерева.)
Абрикоска
Я маленька абрикоска, Калина. Я маленька берізка
виросту велика, – виросту велика, –
не ламай мене. не ламай мене.
Я медовим цвітом Тінь тобі я кину
зацвіту над світом, – у гарячу днину,-
бережи мене. ти шану мене.
Дубчик. Я маленький дубчик,
виросту великим, –
не ламай мене.
Від дощу сховаю
вранці серед маю, –
ти полий мене.
Ведуча.
- Яка красива і щедра наша планета Земля. Це наш дім, у якому ми живемо. То ж які висновки ви зробили для себе?
Учениця
Не ламаймо калини, хай квітує вона,
Не засмічуймо парки і сквери,
- Хай довкола лунають пісні солов’я,
Вірші учнів
І. Нам цей дивний світ треба зберегти,
Щастя в ньому всім суджено знайти.
Тануть голоси в ранішній імлі,
В кожному із нас є любов Землі.
2. Плането, жива будь завжди,
Нащадкам даємо наказ,
Лишайте скрізь добрі сліди
Бо в нас Земля одна.
3. Посадить кожен деревце
І буде ліс шуміти.
Давайте зробимо ми це,
Чудово ж буде, діти.
4. І зацвіте Земля в вінку.
Як будуть всюди квіти.
І кожну стежечку в’юнку
Ми зможем обсадити.
5. Давайте будемо Людьми,
Нас так Земля благає.
6. Любі друзі, збережімо планету,
Від біди врятуймо її,
Шукаймо красу ми не в Інтернеті,
А у в барвах природи, в розмаїті її.
7. «Як планету зберегти» –
Запитали діти.
Прибирати, не смітити,
Доглядати і любити.
Обрізати старі гілки,
Не забруднювати ріки.
І Земля , наш спільний дім,
Буде вдячний нам усім.
8. Людина, не кривдь, що створила природа!
А краще турботою її оточи
Щоб квіти цвіли і трава зеленіла
Щоб добре було і мені і тобі.
9. Планета нам – як рідний дім,
Вона усім, як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
Не рви, не знищуй, не зруйнуй –
Це заповідь для тебе!
Красу планети не зіпсуй,
Вона одна під небом!
10. Наша планета – як спільна квартира,
У мешканців тут різнобарвна шкіра.
Усі кольори поєдналися тут.
Хай в злагоді діти щасливо живуть.
11
Візмемось за руки на зло всім негодам,
Обіймем планету одним хороводом!
Розвієм над нею і хмари, і дим,
І так захистим свій улюблений дім.
12
Наш спільний дім,
наш теплий дім
Планета неозора.
І ми упевнені у тім,
Що ліс, моря і гори,
Птахів і звірів захистим
У будь-яку негоду,
Щоб не пропав земний наш дім,
Ми збережем природу.
13
Йтиму садом, полем, а чи лугом,
буду я природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави.
Я скажу їй: – Зеленій, живи!
Коли лісом буду я іти,
теж посію зерна доброти.
Побажаю дереву і пташці,
щоб вони жили у мирі й щасті.
Ведуча.
- То ж давайте берегти нашу Планету, не сміти, не знищувати природу на ній! І тоді Земля нам віддячить прекрасним життям на ній. Пам’ятайте, планета Земля буде такою, якими будуть люди. Людина не володар на Землі, а лише її частина.
- Свої знання про планету ви передали у малюнках. Розкажіть про це.
(Учні представляють малюнки і висловлюють звернення до людей Планети )
(Учні співають (по одному стовпчику) пісню «Кольорова планета». )
Кольорова планета
Голубе безхмарне небо, жовте сонце на світанку,
Хвилі моря бірюзові, біла піна, мов сметанка,
Зелень парків, цвіт садів, квітів кольори яскраві –
Це Земля моя, мій дім в ніжній райдужній оправі.
Приспів:
Кольорова планета моя, кольорова планета дитя,
Кольорова планета Земля.
Ко-льо-ро-ва
В руки я її візьму, – збережу, збережу, збережу.
В руки я її візьму, – збережу, збережу, збережу.
Крила лебедів – вітрила чистоти високих мрій,
Пишність пави, лева силу, мудрість полосатих змій,
Граціозність від косуль, величавість від оленя
Збережу землі красу, щоб співали покоління.